L ♥ I's Stories: HUTANG

COPY

HUTANG

/
6 Comments
March 16, 2016

ASSALAMMUALAIKUM WBT ♥

HUTANG

Ya Allah aku berlindung dari kesusahan dan kedukaan, dari lemah kemauan dan rasa malas, dari sifat pengecut dan bakhil, dari belenggu hutang dan tekanan manusia.”

Malam nie Yana nak update  mengenai hutang . Ramai di kalangan kita yang memandang remeh akan soal hutang nie . Ingat ye , tak settle hutang kat dunia nie . di bawa sampai ke akhirat tau . Jadi , bila berhutang , jangan lupa bayar , secepat yang mungkin . Once dah mampu bayar , sila  dahulukan hutang . 

Banyak yang Yana nampak sekarang , bila nak berhutang janjinya sangat manis . Nak dibayar secepat mungkin . Tapi , bila dah dapat , nak dibayar bukan main liat lagi ya . Berjela-jela alasan yang diberi . Pengalaman Yana , adalah hamba Allah nie , masa  nak pinjam Yana terus bagi seketul dekat dia . Tapi , masa nak bayar , dia mintak installment . Itupun , punyalah payah nak minta . Yana nie dah la tipikal orang yang segan nak tuntut hutang . Kalau dah terlalu lama sangat , siapa yang mampu bersabar kan ? Jadi Yana pun tebalkanlah muka , minta dia bayar duit Yana , Yana terpaksa tipu dia untuk Yana dapatkan balik duit tu .

Nasihat  Yana , untuk mereka yang nak berhutang tu bukan tak boleh , boleh . Akan tetapi , sesenang mana kita dapat pinjaman tu , harap dengan senang jugalah kita kembalikan . Ajal maut dia tak tunggu tau , dibuatnya ajal menjemput sebelum sempat langsaikan hutang . Macam mana ?? Lain lah kalau Si Pemiutang tu willingly halalkan segalanya dunia akhirat . Lagi satu Yana nak pesan , kalau tak deseprate sangat tak perlulah kot kita berhutang , kita makan dan pakai sekadar yang mampu sahaja . Tak perlulah nak mengejar sangat peredaran masa sekiranya anda kurang berkemampuan . Kalau tak , macam mana nak wujud pepatah , "ukur baju di badan sendiri"

Sekian sahaja "tazkirah" Yana mengenai hutang . Sehingga berjumpa lagi di entri akan datang . Selamat Malam semua kesayangan . Sekiranya diizinkan , Yana akan cuba terjah blog anda ya . Nak lagi cepat untuk Yana terjah , tinggalkanlah jejak kat shoutbox ataupun ruangan komen ya ♥




You may also like

6 comments:

  1. sng crita, sndiri mau ingt..hihihi

    ReplyDelete
  2. takut ooo hutang tak bayar.

    ReplyDelete
  3. takut kalu tak bayar hutang.. tu yang sggup ptptn potong gaji hihih

    ReplyDelete
  4. @nuyui a.k.a miss YUI betul tu yui . senirik utang senirik ingat la nak bayaq huhu

    ReplyDelete
  5. @Ainul Mustafa btull . sampai ke mati tuu hehehe

    ReplyDelete
  6. @yanie yusuf walaupun berbunga kan .. hee ssettle utang dulu huhu

    ReplyDelete

Drop Your Comment Here ! ♥ ^_^