L ♥ I's Stories: MENGGAMIT KENANGAN

MENGGAMIT KENANGAN

/
3 Comments
June 12, 2016

ASSALAMMUALAIKUM WBT ♥

MENGGAMIT KENANGAN .



Hai semua .. Sebenarnya kan , lain yang Yana draf , lain plak yang Yana published . Hehe . Tadi Yana ingat nak tulis review mengenai satu vendor nie .. Memang awesome sekali masuk dah rambang mata dan rasa macam nak pi sekali lagi . Akan tetapi , disebabkan beberapa faktor , Yana tangguhkan dulu review tu . Yana nak cerita mengenai menggamit kenangan pulak .. Kenangan apa eh ?? Jom lah baca .. 



Bila Yana ditanya , zaman mana yang paling Yana rindu . Jawapannya , zaman kanak-kanak Yana . Ya , sesungguhnya Yana rindu sangat-sangat zaman tu . Tak dapat nak digambarkan betapa Yana merindui zaman Yana belum kenal apa itu erti "sakit" . Pada masa tu , Yana enjoyed every moment yang ada depan mata . Kehidupan Yana masa tu di kelilingi kawan-kawan , permainan , sekolah , cikgu dan fantasi Yana . Tidak sedikit pun ada kerisauan , kesedihan , dan apa-apa yang dapat melukakan hati . Tapi , bab bergaduh dengan kawan-kawan tu biasalah , nama pun proses pembesaran . Hehehe ..


Masa zaman kanak-kanak jugak Yana ada wan dengan pah . Pada masa nie , merekalah yang sangat Yana rindukan . Memang betul apa orang kata , kita takkan tahu menghargai seseorang itu bila mereka ada dengan kita . Kita akan mula mencari , merindui di saat mereka telah pergi jauh meninggalkan kita . Itulah yang Yana rasakan sekarang .. Semasa hayat mereka , Yana sering melawan , memberontak buat semua perkara negatif . Bila dah mula dewasa , baru Yana terkenangkan betapa bodohnya Yana masa tu . Sekarang bila Yana nampak ada kawan-kawan Yana yang masih mempunyai atuk dan nenek Yana rasa camburu . Yana nak jugak mereka ada dengan Yana sekarang ..


Satu benda yang sangat Yana sesali . Masa Yana masih kanak-kanak , Yana nak cepat-cepat jadi dewasa . Kononnya , bila dah dewasa Yana boleh buat apa yang Yana suka , Yana ada kewangan sendiri . Yana boleh beli apa yang Yana nak . Paling penting , Yana tak lagi dikongkong . Ternyata , Yana  silap sama sekali , menjadi dewasa taklah semudah yang Yana sangkakan . Sekiranya Yana tahu betapa complicated nya kehidupan orang dewasa . Pasti Yana akan menghargai setiap detik yang terjadi semasa Yana masih kanak-kanak .


Menurut ayah , Yana taklah bodoh sangat . Yana ada potensi , cuma silap Yana adalah dek kerana sifat malas belajar . Cuba dulu Yana rajin , mesti sekarang dok buat ijazah atau baru saja graduated . Tu cerita "kalau" , masalahnya Yana malas , nah here I am . Sejujurnya , Yana tak pernah mengimpikan pun pekerjaan sekarang nie . Cita-cita Yana lain tapi Yana jadi lain . Huhu . Biarlah , in shaa allah kalau ada rezeki akan Yana cuba perbaiki diri nie . Apa yang terjadi kat Yana sekaraang bukan salah ibu bapa , bukan salah rakan sebaya tapi salah diri Yana sendiri . Akal cetek  nie lah yang membuat Yana berhadapan dengan siapa Yana sekarang  . Tak kisahlah , asalkan Yana dapat mencari rezeki yanng halal dan dapat tolong ayah dengan umi walaupun tak banyak dapat membantu .



Sebenarnya , banyak benda yang Yana nak ungkapkan . Tapi , Yana sedar tak semua perlu diluahkan di sini . Mungkin Yana patut simpan sesetengah daripadanya dalam kotak ingatan Yana . Simpan sebagai kenangan yang mengajar Yana erti kehidupan dan juga sebagai kenangan yang terindah dalam hidup Yana . Okay lah , cukup kot sampai di sini saja Yana bercerita . Kalau Yana sambung lagi . Silap-silap boleh jadi novel pula . Sekian sahaja untuk entri kali nie . Terima kasih kepada mereka yang sudi membaca . =)








You may also like

3 comments:

  1. Sangat indah dan manis memori zaman kanak2...

    ReplyDelete
  2. Masa kanak kanak emang masa yang sangat mengesankan penuh cand a tawa,,

    ReplyDelete
  3. lepas tu dah dewasa rasa nyesal kan ? wakakakka..

    ReplyDelete

Drop Your Comment Here ! ♥ ^_^