TAHUKAH APA ITU ANXIETY DISORDERS ?

Sunday, December 18, 2016


TAHUKAH APA ITU ANXIETY DISORDERS ?


(gambar sumber : Google)


ASSALAMUALAIKUM WBT ♥

Hai semua .. Selamat malam .. =) Sejujurnya , Yana pon baru saja tahu mengenai anxiety disorders (gangguan kebimbangan) .. Selepas Yana baca mengenainya , Yana salah satu daripadanya tapi masih lagi di peringkat pertama .. Seriously , Yana cuak sudah lepas Yana tahu yang Yana pon turut mengalami anxiety disorders nie .. Harap Yana bboleh kawal jangan sampai it getting worse ..

Anxiety Disorders (gangguan kebimbangan) adalah sekumpulan gangguan mental yang dicirikan oleh perasaan kebimbangan dan ketakutan .. Kebimbangan adalah bimbang tentang peristiwa-peristiwa dan ketakutan masa depan adalah tindak balas kepada peristiwa-peristiwa semasa .. Perasaan ini boleh menyebabkan gejala fizikal seperti kadar degupan jantung yang cepat dan kegoyahan ..



(gambar sumber : Google)


JENIS JENIS GANGGUAN KEBIMBANGAN .

1. Gangguan Panik , pesakit dengan keadaan ini mempunyai perasaan keganasan seperti menyerang secara tiba-tiba dan berkali-kali tanpa sebarang amaran .. Lain-lain gejala serangan panik termasuk berpeluh , sakit dada , berdebar-debar (luar biasa kuat atau jantung berdegup dengan laju)

2. Gangguan Kebimbangan Sosial , juga dikenali sebagai fobia sosial .. Ini melibatkan rasa bimbang amat menggalakkan dan kesedaran diri tentang situasi sosial sehari-sehari .. Kebimbangan sering berpusat pada rasa takut akan dihakimi oleh orang lain atau berkelakuan dengan cara yang mungkin menyebabkan rasa malu atau membawa kepada cemuhan .. 

3. Fobia Tertentu , ini adalah kebimbangan sengit sesuatu tujuan atau keadaan tertentu seperti ketinggian atau terbang .. Tahap ketakutan biasanya tidak sesuai dengan keadaan dan boleh menyebabkan anda untuk mengelakkan diri anda daripada situasi ini ..


(gambar sumber : Google)

APAKAH SIMPTOM GANGGUAN KEBIMBANGAN ?


Ia bergantung kepada jenis gangguan kebimbangan, tetapi gejala umum termasuk :-
  • Perasaan panik, ketakutan, dan keresahan
  • Masalah tidur
  • Tangan atau kaki sejuk atau berpeluh
  • Sesak nafas
  • Debaran jantung
  • Tidak dapat menjadi diam dan tenang
  • Mulut kering
  • Kebas atau kesemutan di tangan atau kaki
  • Loya
  • Ketegangan otot
  • Pening

(sumber daripada : http://www.webmd.com/ )

Haa , sekian perkongsian Yana mengenai anxiety disorders .. Ada tak antara anda-anda yang mengalaminya ? Hehee .. Sama-samalah kita kawal perasaan kita yaa .. Jangan terbawa-bawa sangat ye .. Selamat Malam .. ♥ ♥






You Might Also Like

8 comments

  1. saya ada masalah ni, mengikut saringan minda sihat, saya di tahap sangat teruk, dan memang saya akui tahap tu sampai saya cakap dengan therapist tu, saya perlukan ubat sebab benda ni mengganggu saya untuk fokus.

    Dan ia akan menyerang saya (rasa bimbang), tak kira masa dan tempat. Semakin lama semakin teruk, masa saya tulis komen ni pun tengah kena ni.

    ni yang rasa nak tulis pasal benda ni kat www.sayabukancikgu.com nih hehehehe

    ReplyDelete
  2. hi Yana..memang tak best bila panic attack melanda..semoga kita dikurniakan hati yang sentiasa tenang aminn

    ReplyDelete
  3. uih, takut pulak rasanya. antara simptom kat atas tu ada yg aina lalui. aina pun jenis cepat panik walau hal kecil. kadang2 nampak aina cool tapi org lain xtahu kaki dah lembik jantung mcm nak terkeluar.... uhuuhu

    ReplyDelete
  4. kerisauan yang melampau mmg satu penyakit... penyakit ni banyak menyerang sejak bergelar ibu.. hehe

    ReplyDelete
  5. timm mcm ada penyakit tu jekk..hurmm..

    ReplyDelete
  6. busyra bru tau.. hehe. tq for the info!

    ReplyDelete
  7. wahhh kenapa boleh dapat anxiety disorder nie ya?
    lepas nie kena selalu fikir positif dan berani kan diri :)

    ReplyDelete
  8. baru paham yana kongsikan...nice info.

    ReplyDelete

Drop Your Comment Here ! ♥ ^_^